Klub for Roere, Kajakroere, SUP og Rospinning

Retningslinjer for kajakroere

Løgstør Roklubs daglige rofarvand for kajakker er i sommerhalvåret (1. april – 30. september) mod øst området mellem Løgstør og Aggersundbroen og Borreholm. Mod vest farvandet syd for sejlrenden til Lendrup og kystnært videre til Rønbjerg.

For nybegyndere og ikke øvede er dagligt rofarvand Frederik den VII’s Kanal.

Det daglige rofarvand i vinterhalvåret (1. oktober – 31. marts) er for kajakker det samme farvand som i sommerhalvåret dog kystnært. Vinterroning foregår kun i havkajakker. Turkajakker må kun benyttes i sommerhalvåret samt efter aftale med bestyrelsen på en isfri Frederik den VII’s Kanal i vinterhalvåret.

Roning uden for dagligt rofarvand i klubbens kajakker aftales med bestyrelsen. Roes der i private kajakker uden for dagligt rofarvand, skal medlemmet være friroet. Klubbens reglement gælder uanset hvem, der er ejer af kajakken.

Også som kajakroer skal der være fokus på sikkerheden, når man færdes på vandet:

Der skal altid bæres fast svømmevest, flyder og pumpe skal medbringes samt mobiltelefon i vandtæt etui fastgjort i svømmevesten. Endvidere er det en god idé at medbringe fløjte og tov/slæbeline samt Alu-tæppe (varmeisolerende aluminiums tæppe – guld/sølv-tæppe).

Tages der på vandet i grupper, skal der være flyder og pumpe for hver tredje kajak.

I vinterhalvåret (1. oktober – 31. marts) skal våddragt og rojakke eller tørdragt benyttes.

Som kajakroer skal man kunne svømme 600 m (svømmevest må benyttes). Der skal enten afgives en tro- og love erklæring på, at man kan svømme denne distance, eller der skal aflægges svømmeprøve.

Man skal til enhver tid stå inde for, at dette svømmekrav kan opfyldes, og man er selv ansvarlig for at vedligeholde sine svømmefærdigheder og sin fortrolighed med vandet.

Klubbens svømmeveste godkendes inden sæsonstart. Ror du i privat svømmevest, skal denne også godkendes af bestyrelsen eller af den eller de personer, som er udpeget af bestyrelsen.

Inden afgang udfyldes logbogen udførligt med destination, denne findes i klublokalet, og ved hjemkomst noteres hjemkomsttidspunktet.

Der aflægges ikke prøve i kajakroning i Løgstør Roklub, men det forventes, at kajakroeren kan forevise en vis sikkerhed i følgende for at kunne blive friroet og dermed kunne ro uden for Frederik den VII’s Kanal:

• Klargøring af kajak
  • Have tjek på sikkerhedsudstyr
  • Ind- og udstigning af kajak fra land og fra bro
  • Effektiv fremadroning – padleteknik
  • Baglænsroning
  • Manøvrering
  • Stoptag
  • 360o rotation på stedet – fejetag/rundtag
  • Støttetag/støtteslag
  • Sideforflytning med træktag
  • Sideforflytning med ottetalstag
  • Bagror (agterror)
  • Bugsering
  • Kæntre med spraydeck
  • Kæntring og redning med to mand i vandet
  • Svømme med kajak i åbent vand
  • Kendskab til alarmering
  • Afrigning og vask af kajak
  • Kunne svømme 600 m (svømmevest må benyttes).
  • NB! Makkerredning og selvredning. Godkendes af instruktør.
  • Have roet mindst 50 km sammen med en instruktør eller med en af Løgstør Roklubs erfarne kajakroere – kilometertallet skal være indført i logbogen.

I foråret 2019 vil det være muligt for de medlemmer i Løgstør Roklub, der ønsker det, at aflægge prøven Havkajak I (Se bilag 2). Prøven vil blive gennemført med havkajakinstruktør.

INDHOLD:

Løgstør Roklub